Thursday, June 17, 2010

Wedding Along saya....(episod pertama)

Hampir 2 minggu sudah berlalu kenduri along aku. Semuanya berjalan dgn lancar pada tarikh 4 Jun (majlis akad nikah), 5 jun (majlis persandingan pihak perempuan), 6 Jun (majlis persandingan pihak lelaki). Penat rupanya nak uruskan ahli keluarga kawin. Mujur la sedara mara dari kampung mai dtg tolong apa2 yg patut...

Majlis akad nikah buat lepas asar..Tok kadi mai lmbt sket....

aksi2 along masa tgh tggu tok kadi mai..


tgh menanti kehadiran tok kadi....dug dag dug dag jantung abg ipar..hehehe


Jam 5 lebih(xigt la specific time), tok kadi pon mai la umah..rupanya tok kadi tu berseloroh cukup kuat..smpi skrg tiap bait butir bicaranya kitorg seisi keluarga igt..lawak sungguh...antaranya:-

tok kadi: "....kalau isteri boleh bersabar hilang hidung sabar, sabar la..hilang tangan sebelah boleh sabar, sabar lah..hilang semua anggota bole sabar, sabar la...kalau tak sabar bayar 10hinggit je kat pejabat agama buat la aduan.."
 ------------------
tok kadi: ..mana bapak pengantin lelaki?

pengantin lelaki : ini ustad..

Tok kadi : panjang janggut bapaknya...haa isteri kena pandai ambik hati mertua..ada minyak?

pengantin pompuan: haa?(confius)

tok kadi: kalau ada boleh la tolong urut janggut bapaknya.....

tazkirah dari tok kadi sebelum akad..


"Aku nikah kan dikau dgn Noor Raimy binti Yahya dengan mas kahwinnya..."


Kteorg 1 umah pecah perut gak la dgr ayat2 tok kadi tu..slumber je muka dia cerita..tp tiap benda yg keluar dr mulut tok kadi ptg tu semuanya berisi n berguna...dakwah dlm melawak org kata kan..Akad nikah pon bermula, 2kali lafaz along dh jadi bini org...aku curi2 tgk muka along..kot2 la ada air jernih menitik ke kt muka dia..tp hampeh....at last mata aku plak berair..hehehe...gugurnya air mata aku kerana gembira akad nikah selesai n akak aku sah jadi isteri kepada Abdul Ashraff...Alhamdulillah...


 Selesai upacara akad nikah. Bacaan janji2 seorg suami kepada isterinya dibaca di depan saksi2 yg dok ada kt umah aku time tu (halamak...aku xigt la apa nama bacaan tu...). Nerves aku dgr..tp aku tgk along time tu mcm rileks je.....xtau la kalu2 dia buat2 rileks ke ape ke kan? lepas bacaan tu, upacara menyerahkan mas kahwin yg dihias indah dan juga barangan kemas sebagai hadiah utk sang isteri daripada si suami.....alahai romantiknya (pose mata kedip-kedip)....



penyerahan mas kahwin yang bernilai RM 300 tunai...

upacara pembatalan air sembahyang



 
ibu mertuaku
ciuman dari mama setelah along bergelar isteri

muka gatal setelah dinikah kan.....
entiti hitam tersebut ialah mak andam..(kalau la entiti tersebut xde..gempak gmbr ni)

berakhirlah majlis pernikahan along dgn suaminya. Tapi x abis setakat tu je. Malam selepas majlis akad nikah along di make up dan di pakai 3 baju persalinan yg pelik2 sket..Mak andam yg ditugaskan me make up along mmg menjalankan tugasnya dgn penuh pro..abis cun la along mlm tu dikerjakan oleh mak andam brunei yg bernama amy..

nak tau cerita apa terjadi mlm selepas majlis akad nikah n bagaimana rupa along selepas di make over?haa...nntikan di episod ke-2 ye sbb skrg aku dh naik kebas menaip n mengupload gmbr2 ni...hehehe...insyaAllah dlm ms terdekat aku update episod ke2 plak ye...iaitu cerita pasal mlm selepas diakad nikah..(ayiak....kalu dh mlm then lepas akad nikah apa lagi kawan2..hehehehe..ok la saya mau close chapter 1 dulu..bye bye..sehingga ketemu lagi... (^_^)


2 comments:

fazzy said...

congrats raimy...
tp Amy mmg relek giler...ingt dia akn nangis la jugak..tp hampeh...siap bt senyum gatai lg..haha...

Noor Aziela said...

kak fazzy,

btol2...muka mcm xde rs apa2 je nk kawin...gile hati kental