Tuesday, August 17, 2010

RESEPI COKLAT BROWNIES

Dah caca merba dh blog aku nih....lantakkan....nnti2 aku free aku susun la elok2....Nape tah lately ni passion nk memasak tu semakin menjadi2...byk btol rs nk try......gatal nak kawin dah agaknya...hahahahaha.....

ni resepi aku copy dr blog org......next time nk try buat la kek ni.....td tgk kt videojug.com "how to make chocolate brownies?" dia ada tnjuk live....so mcm sng..so leh la try ari minggu ni...hehehe....

disertakan sekali resepi yg bakal cik pyot buat......nnti dh buat bole la aku upload gmbr kt sini..ntah jadi ntah dak kan?so lantakkan......

BROWNIES

Bahan A
1 cawan susu cair
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang [brown sugar]

Bahan B [kacau rata]
2 biji telur gred B
1 s/k esen vanilla

Bahan C [ayakkan]
2 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
50 gram serbuk almond (aku tambah sendiri)

Cara
1. Panaskan oven pada suhu 175'C selama 10 minit.
2. Kacau bahan A supaya sebati.
3. Masukkan bahan B.acau rata.
4. Masukkan bahan C dan gaulkan supaya sebati.
5. Lapikkan kertas dalam loyang 10x 10 inci.
6. Bakar selama 45 - 50 minit.
7. Sejukkan kek dan salutkan dengan kerim coklat.



KERIM COKLAT
Bahan
250 gm cooking coklat [cap tulip]
1 s/b butter/majerin
1 s/k susu cair

Cara
1. Panaskan coklat dalam periuk/bekas secara double boil.
2. Bila coklat telah cair tutup api dan campurkan butter. Kacau sebati.
3. Masukkan susu cair dan kacau lagi.
4. Salutkan pada kek dan hias mengikut kesukaan.

2 comments:

hamzah ian said...

wa.. senang je nak buat ni.. hehe

Noor Aziela said...

ye....mcm senang...kalu tgk kt www.videojug.com "how to make chocolate brownies?" lg best...sng je dia masukkan......btw sy pon xtry lg.....hehehehe