Monday, September 27, 2010

Butter cream And Fondant cream untuk frosting cake (video sponsor by vimeo)

haloo..

lately ni aku ada 1 hobi baru. Cooking and Baking...Last saturday ari tu, aku buat cupcakes lg.....for 2nd time....untuk butter cream...i really love it....x cair sgt, xkeras sgt.....and baru aku perasan if kita guna butter putih (aku guna brand buttercup) butter cream tu jadi lg sedap n kurang manis compare to kalu guna mentega planta/daisy....

ni resipi untuk butter cream yg aku cuba buat ari tu..

Butter cream Resepi
1 cawan soft butter(aku guna lepa susu buttercup)
3-4cawan gula icing
1/4 cawan susu segar kurang lemak
1 sudu kecil esen vanila



 p/s: perwarna mengikut kretiviti anda

***aku masih tercari2,mcm mana nak buat butter cream kurang manis.....kalu aku guna :-
- butter byk, gula icing kurang, cream tu akn jadi lembik
- penggunaan susu segar dlm resepi utk melembutkan butter cream tu (juga sebagai rasa kurang manis)
- serbuk koko pahit, mampu meneutralkan rasa manis butter cream tu...tapi butter cream tu nnti akn jadi color coklat plak......

runsing..runsing...aku masih lagi mencari2 petua untuk mengurangkan manis butter cream.....En google...help me...dh byk kali aku search..tp masih xjumpa....

note: ni rujukan utk decorate fondant icing....sblm posting ni, aku ade post how to make fondant icing kan....so kali ni aku post link video mcm mana nk bentukkan fondant icing menjadi seketul lion yg cute..... untuk itu..klik disini

ni plak untuk decorate cupcake menggunakan buttercream.....sgt senang stepnya...balik ni aku nk try buat bentuk cmni....picit2 je jadi..nk tgk?klik disini

No comments: