Thursday, June 24, 2010

Novel Pertama Kepunyaan Aku....



Tuhan beri beluncas untuk kita dapat rama-rama yang cantik........

Skrg aku berhenti di muka surat 447...Smlm masa berborak dgn adik aku najwa sebelum dia golek2 atas katil untuk melelapkan mata dia yg sepet tu,aku memegang novel tersebut dan kusyuk membaca disisi dia....kucupan demi kucupan aku terima membuatkan aku meletakkan novel yang aku beli menggunakan duit aku sendiri di sisi katil dan memulakan aktiviti aku menggeletek perut najwa.....terkuku kikik dia ketawa memecah keheningan malam...

wawa : buku tebal ni angah baca?


aku : a'ah.....best wa buku ni......


wawa : tebal sgt la...angah dah sampai no berapa?(maksud dia muka surat)

aku : 447..banyak tak angah baca.....?(pose muka bangga aku sambil mengangkat kening 2 kali)


wawa : banyak...angah ni rajin la baca..angah citer la kat wawa apa angah baca..(sambil menghisap kain nya...ni mmg tabiat dia sebelum tidur....hujung sapu tangan dia abis lenjun dgn air liur dia dok isap sambil gentel2 hujung hidung dia...)


aku : ala..wawa budak kecik..kalu angah citer bukan wawa paham pon...ni citer org besar2...kdg2 sedih.....(mata aku masih ralit membaca setiap baris ayat didlm buku sambil dihujung 2 pembacaan aku tergelak kecil...(tgh part mami kwan pengsan bila dgr alfian ada bini lain..serius lawak part ni))


Buku aku letakkan disisi katil...aku bangkit dan menyemak kertas-kertas peperiksaan najwa..bijak budak ni.hati aku terdetik..markah dia paling rendah 88%....yang lain semua 90% keatas...Najwa baru berusia 7thn. murid tahun 1 di Sekolah Convent Kajang, Selangor. Dari umur dia 5thn, kepintaran dia terserlah..dia bijak berkata-kata..suka membaca buku dan melukis....aktiviti yang kanak2 lain turut gemar melakukan selain bermain kejar-kejar..Najwa anak bongsu dlm keluarga yang diketuai oleh Pakya..
---------

Sehelai kertas keras bersaiz a3 yang berlipat aku buka. Lukisan yang bertajuk "saya dan kawan" ..ada tanda garis  pen merah sepanjang 1 inci pada tengah-tengah lukisan tersebut. Juga terdapat 1 bulatan yang diconteng menggunakan pen merah yang sama dan ditengah-tengah bulatan tersebut ada huruf A..

Lukisannya walaupun simple, tapi ada penceritaan disebaliknya..sebelum wawa melelapkan mata, aku ada bertanya pada wawa prihal lukisan tersebut...

Aku: wawa, cuba cerita kat angah apa wawa lukis ni...(sambil menunjukkan lukisan tersebut)

Wawa: oh...ni kawan wawa..nama dia famisha....ni adik famisha...yang main gelongsor ni kawan wawa jugak. nama dia jasmine..

Aku : hehehehe....nape gelongsor wawa mcm ni...kelakar la...tp cantik..pandai adik angah lukis....

keadaan wawa ketika itu tersengeh2 busuk..sambil menonyoh puting botol susu dimulutnya.....



No comments: